Superfoods; waardevol of weggegooid geld?

Superfoods staan voor een categorie plantaardige voedingsmiddelen met een grote hoeveelheid aan voedingsstoffen, sommige uniek. De vruchten en planten groeien meestal op bijzondere exotische plaatsen en weten vaak onder extreme klimatologische omstandigheden te overleven. Hierdoor zitten superfoods vaak vol met stoffen die extra gezond zijn.

Voorbeelden hiervan zijn goji-bessen bessen die rijk zijn aan antioxidanten, hennepzaad met omega 3 en 6 vetzuren in gunstige verhoudingen en spirulina-algen die rijk zijn aan opbouwende en ontgiftende stoffen.

Superfoods lijken zeer gezondheid bevorderend hoewel dat niet altijd wetenschappelijk bewezen is. Superfoods zijn in Nederland de afgelopen jaren bekender en gewoner aan het worden. Opvallend is dat steeds meer winkels superfoods in de schappen hebben staan en de populariteit is sinds de hype een jaar of twee geleden wat gestabiliseerd.

Gebruik van superfoods

Superfoods zijn bedoeld als aanvulling op de dagelijkse voeding om zo een meerwaarde te generen voor de gezondheid. Belangrijke voorwaarden om maximaal te profiteren van de bioactieve stoffen die erin zitten zijn dat superfoods niet verhit worden en dat ze biologisch geteeld zijn.

De makkelijkste en meeste gebruikelijke vorm voor het nuttigen van superfoods het gebruik in smoothies. Deze mengsel worden dan in blender gedaan, al dan niet vermengd met groente of fruit. Een andere manier is om superfoods te gebruiken door het ontbijt, lunch of avondeten of als tussendoortje. Denk bijvoorbeeld aan chiazaad door het ontbijt.

Superfoods kunnen bestaan uit algen, grassen, bessen, producten van bijen, zaden, kokos en meer.

Algen en grassen

Een andere belangrijke categorie zijn de algen en grassen die veel eigenschappen delen. Algen zijn spirulina, chlorella en blauwgroene alg en grassen gerstegras en tarwegras.

Algen en grassen bevatten het ontgiftende, opbouwende en energie gevend chlorofyl dat zorgt voor de felle kleur groen van deze groep superfoods.

Deze groep is verder rijk aan vitaminen, mineralen en sporenelementen.

Bessen

Bessen een belangrijke categorie. Belangrijke vertegenwoordigers zijn de goji-bes, inca-bes, acai, camu-camu, moerbei en blauwe bes. Al deze bessen hebben gemeen dat ze vitaliteitsbevorderend werken, wat zich kan uiten in een algeheel gevoel van meer energie hebben en je krachtiger voelen. Ook werken de bessen immuun versterkend.

Producten van bijen

Dit is een bijzondere, vrij grote categorie superfoods. Denk aan producten als honing (bv. het wondhelende Manuka), bijenpollen (veel vitaminen, mineralen en sporenelementen) en propolis (natuurlijk antibioticum). Royal jelly/koninginnegelei is inzetbaar bij beelden van verzwakking bv. na langdurig ziek zijn.

Zaden

Hennepzaad is een belangrijke vertegenwoordiger van deze groep omdat er veel eiwitten inzitten en omega-vetzuren in de juiste verhoudingen. Chiazaad is goed voor de vertering en is rijk aan magnesium. Lijnzaad bevat naast goede vetten ook stoffen die de stoelgang stimuleren en de darmen ondersteunen

Kokos en meer

Kokos wordt gezien als hoogwaardig voedingsmiddel, met goede vetten en aminozuren. Zowel de olie als de gedroogde kokos kunnen worden gebruikt. Kokosolie is bijzonder nuttig voor de darmflora.

Rauwe cacao is ook een mooie superfood. Het is zeer rijk aan antioxidanten die beschermen tegen haart- en vaatziekte en een stimulerende werking hebben. Sommige merken verwerken rauwe cacao in hun producten denk bv. aan Lovechoc.

Maca is een bijzonder middel omdat het de weerbaarheid van het lichaam versterkt. Verder zorgt het voor meer energie en potentie. Maca is de knol van een koolachtig gewas.

Conclusies

Superfoods zijn vaak niet goedkoop, maar zijn ze dat ook waard?

Ook in de meeste normale voedingsmiddelen zitten veel bijzondere bioactieve stoffen. Vooral groente en fruit bevatten veel gezondheid bevorderende stoffen. Als je genoeg variatie aanbrengt met groente en fruit, krijg je als een gezonde basis van voedingsstoffen binnen.

Superfoods kunnen wel een mooie aanvulling zijn, om extra gezondheidswaarde te genereren en kunnen ook medicinaal worden ingezet. Veel keukenkruiden vallen ook onder de superfoods. Denk aan het bekende geelwortel/kurkuma dat uitstekend werkt als ontstekingsremmer.

Last but not least: Nederland heeft zelf ook een heleboel betaalbare superfoods. Denk eens aan koolsoorten, boerenkool en broccoli of aan onze keukenkruiden als basilicum en tijm. Keus te over!

Pin It on Pinterest

Share This