Detox, hoe werkt dat?

Als je zoekt op internet komt het woord geregeld voorbij: detox. Er is een overweldigend aanbod een mogelijkheden te vinden. Het woord detox spreekt tot de verbeelding want wie wil er nou niet een schoner lichaam?

Een ander woord voor detox is ontgiften. Je kan het lichaam zien als een systeem dat doorlopend vervuild raakt door afvalstoffen en deze ook weer opruimt. Hiervoor dienen de reinigingsorganen: lever, nieren, longen en de huid. Ook menstruatie is een vorm van reiniging.

Afvalstoffen ontstaan door de eigen stofwisseling en energieproductie, maar ook door zaken als stress, bestrijdingsmiddelen, vervuiling en straling. Overconsumptie veroorzaakt ook extra afvalstoffen.

Als het systeem van reiniging overbelast raakt, dan zal het lichaam afvalstoffen tijdelijk opslaan. Hoe langer deze opslag duurt, hoe meer narigheid deze afvalstoffen kunnen aanrichten.  Er is dan een extra hulp van de reinigingsorganen om de opgeslagen afvalstoffen er weer uit te werken. Dat heet ontgiften of detoxen.

Detoxen gebeurt op 2 manieren:

  1. Je ontlast reinigingsorganen door de hoeveelheid afvalstoffen die binnen komt te verminderen
  2. Je stimuleert reinigingsorganen om tijdelijk harder te werken

Door deze combinatie kan het lichaam weer herstellen en vitaler worden.

Hoe merk je dat het lichaam extra ondersteuning nodig heeft?

Vaak zijn de klachten die optreden bij te veel afvalstoffen vaag van aard. Denk aan vermoeidheid, lagere weerstand of slecht herstellen. Ook psychisch kunnen er symptomen zijn als minder goed kunnen concentreren of een gevoel van zwaarte. Fysiek kunnen de uitingen alle kanten op gaan. Denk bijvoorbeeld eens aan cellulitis, spierpijn, eczeem of jeuk. Op langere termijn kunnen er klachten van meer chronische aard ontstaan bv. achteruitgang van bloedvaten, chronische ontstekingen, grotere gevoeligheid voor kanker, hersenaandoeningen etc.

Als er klachten ontstaan die verband hebben met een te veel aan afvalstoffen, is detoxen van groot belang.

Welke manieren van detox zijn er?

Er zijn vele manieren om te reinigen. Traditioneel gezien is totaal vasten (niks eten, wel drinken) het meest bekend. In elk geloof in de wereld zijn er rituelen voor. Vasten is voor de meeste moderne mensen niet weggelegd omdat het te heftig is en niet in het dagelijks leven in te passen is. Dan is het handiger om te werken met mildere vormen van detox. Er kan bijvoorbeeld worden gevast door wel iets te eten, maar dat heel simpel te houden zodat de spijsvertering ontlast wordt. Denk dan aan broodvasten (Mayr-kuur) of rijstvasten.

Andere populaire manieren zijn sapvasten (meestal met groentesap), zuurbasekuren en de citroensapkuur.

Detox kuren worden meestal ondersteunt met het gebruik van kruiden die op de reinigingsorganen inwerken.

Populair: Intermitterend vasten

Deze vorm van vasten is op het moment heel populair. Intermitterend betekent dat er afwisselend een periode is van consumeren en niet consumeren. In de praktijk betekent dat bijvoorbeeld om 12 uur voor voedselconsumptie en dan 12 uur rust. Bv. van 8.00u tot 20.00u eten en dan van 20.00u tot 8.00u niks eten. Drinken mag wel, maar het liefst water of kruidenthee. Het idee is om het lichaam rust te geven voor herstelprocessen. De periode van 12 uur rust wordt ook wel eens verlengd tot 16uur. Met name het ontbijt wordt dan overgeslagen. Het blijkt dat veel mensen zich helderder en vitaler voelen. Let wel op dat deze vorm niet bij iedereen past omdat er soms een neiging tot overcompensatie ontstaat als je een tijd niks eet.

Weet wat je doet

Als je zomaar bezig gaat met een detox kuur, bijvoorbeeld met kruiden of door te laxeren, kan het juist zijn dat je de schade in het lichaam vergroot. Je kan een belast orgaan niet zomaar aanzetten tot harder werken. Daarom is het belangrijk dat je in kaart brengt wat de belastingen zijn en hoe je die vervolgens gaat aanpakken. Zonder professionele begeleiding is dat heel lastig en kan detoxen juist averechts werken.

Detoxen kan vaak ook extra klachten veroorzaken die te maken hebben met het tijdelijk vrijkomen van een grotere hoeveelheid afvalstoffen. Dan is het handig om te weten wat je kan verwachten en wat oplossingen zijn. Vanuit yoga, meditatie, massage en sport/beweging is er ook veel ondersteuning te bieden.

Mildere vormen van reinigen kan je best zelf proberen. Echter heb je specifieke klachten die je wilt aanpakken, dan is begeleiding door bv. een natuurgeneeskundige het handigst. Je kan ook kiezen om in een groep een begeleide detoxkuur te doen. Zo’n kuur is dan een reset moment voor jezelf.

Bedenkt dat reinigen ook een proces is waar je tijd voor neemt. Naast dat het lichaam gaat opruimen, zal ook de geest opgeruimder raken. Zo kan je weer komen tot betere vitaliteit en inzichten!

Pin It on Pinterest

Share This