Groene Thee

Geen drank die ik zo graag drink als groene thee. De smaak, de geur, de kleur en het gevoel van een warm glas in mijn handen is het perfecte ritueel om tot rust te komen. De wereld is het voor het grootste deel met me eens want na water is thee de meest gedronken drank. Het drinken van thee is al 5000 jaar oud en heeft een lange traditie. De drank werd erg graag gedronken door monniken omdat ze zo langer kunnen mediteren en beter konden ontspannen.

 

Van de allerbovenste blaadjes van de Camellia Sinensis (theestruik) wordt groene thee gemaakt. Hoe verser de blaadjes, hoe delicater en gezonder de thee. De blaadjes worden na de pluk direct in bakken kort gedroogd (fermentatie), waarna ze worden gestoomd om verdere oxidatie tegen te gaan. Daarna worden ze verwerkt tot thee. Als je de blaadjes alleen maar droogt en niet laat oxideren krijg je witte thee, als je ze nog langer laat oxideren (doorfermenteren), dan krijg je zwarte thee.

Thee: daar zit wat in

Groene thee bevat van nature cafeïne. Ondanks dat dit theïne wordt genoemd is het chemisch identiek aan cafeïne. Bijzonder is dat er ook theobromine in zit, een stof die op cafeïne lijkt en het meest voorkomt in cacao! Verder bevat groene thee looistoffen, die vooral vrijkomen als de thee langer trekt of met te heet water wordt gezet. Deze looistoffen geven een samentrekkend gevoel in de mond en de ervaring van een bittere smaak. De meest bijzondere looistof is EGCG (epigallocatechingallaat, onthou dat maar eens). EGCG is het stofje dat het meest zorgt voor de gezonde werking. Natuurlijk zitten er ook nog vele mineralen en vitaminen in.

Keep Calm and drink green tea

Wist je dat er een heel uniek stofje in groene thee zit genaamd L-theanine? Dit stofje heeft een specifieke werking op de hersengolven. Het kalmeert de hersenen alsof je een meditatie hebt gedaan. Meditatie in een kopje dus! Het stimuleert de alfagolven in de hersenen waardoor je je ontspannen voelt en tegelijkertijd alert zodat je je makkelijker kan concentreren en creatiever bent. Voeg je daar de mild stimulerende werking van cafeïne nog aan toe dan krijg je dus een drank die je helpt ontspannen, maar tegelijkertijd ook alert houdt.

Werking van cafeïne in groene thee

Thee en koffie bevatten dus dezelfde soort cafeïne. Thee (ook zwarte) bevat per kopje iets minder dan de helft aan cafeïne als koffie. De stimulerende werking van de cafeïne in thee is niet zoals die van koffie. Koffie geeft snel een piek in de energie. Thee werkt anders. Doordat de cafeïne deels is gebonden aan looizuur, komt het geleidelijker vrij. Het werkt dus milder en langer. Hou daar rekening mee dat als je ’s avonds groene thee drinkt, want het kan je wakker kan houden!

Drie minuten thee is ideaal

Als je thee kort laat trekken (max 2-3 min.) komt als eerste cafeïne vrij. Als je het langer laat trekken dan komen er meer looistoffen vrij, waardoor de thee bitterder smaakt maar milder stimulerend werkt omdat een deel van de cafeïne is gebonden door het looizuur.Sommige mensen hebben last van looizuur, omdat het de maagwand kan prikkelen. Daarom bestaat er ook looizuurarme thee. Het lastige is dat het meest gezonde stofje uit thee, EGCG, een looistof is die pas optimaal vrijkomt na een minuut of 7. Dat maakt sterke thee juist ook weer gezonder. De ideale balans ligt op een drie minuten kopje thee. De L-theanine zit er dan ook in.

Blijf gezond

Studies met groene thee tonen aan dat theedrinkers minder risico hebben op hart- en vaatziekten en minder kans op kanker van maag/darm/alvleesklier/baarmoeder. Groene thee kan de groei van kanker afremmen en de schade aan DNA in de cellen verminderen (ook die door de zon). Het helpt atherosclerose (slagaderverharding) voorkomen, geeft een betere verhouding van bloedvetten en cholesterol, helpt de bloeddruk verlagen, is licht bloedverdunnend en ondersteunt het hart. Het blijkt trouwens ook nog te beschermen tegen diabetes doordat het de insuline resistentie verlaagt en de alvleesklier helpt te herstellen. Drie kopjes per dag maakt al een heleboel verschil.

Weetje: wist je dat een beetje groene thee na de maaltijd helpt om je spijsvertering te stimuleren? Zet de thee dan niet te sterk, omdat veel looizuur juist de spijsvetering hindert.

Zet het perfecte kopje thee

Koop dan als eerste echt goeie kwaliteit! Thee zelf zetten van blaadjes levert enorm meer kwaliteit op dan een zakje met fijngemalen groene thee. Zorg dat je water ongeveer 80 graden is. Ik heb zelf een waterkoker aangeschaft die 80 graden water kan maken. Je kan ook water koken en dat ongeveer 3 minuten laten afkoelen. Water van 100 graden maakt thee bitter! Gebruik een schepje (opgehoogde theelepel) per kop, schenk er het 80 graden water bij, dek af en laat exact drie minuten trekken (een kookwekker is ideaal). Dan de bladeren er uit zeven of een filter gebruiken. Het is belangrijk dat de bladeren veel ruimte krijgen om te trekken. Dus geen kleine thee-eieren gebruiken. Als je witte thee zet dan mag het 4-5 minuten trekken bij 80 graden. Zwarte thee mag wel met 100 graden worden gezet, maar is gezondheidstechnisch minder interessant.

Exotische smaken

Wil je wat exotischer smaken probeer dan ook eens wat traditionele variëteiten van groene thee. Zelf ben ik gek op Jasmijn (Chung Hao), Osmanthus (schijnhulst bloesem) en op Marokkaanse thee (groene thee met kruizemunt). Veel groene thee wordt gearomatiseerd met kunstmatige stoffen (kersen, perzik, cactus etc) en die kan je beter vermijden. Toevoegingen als bijvoorbeeld ginseng zijn onzinnig, omdat de doseringen te laag zijn voor een effect en je de thee wel 20 minuten moeten laten trekken wil het enige werking hebben.

Instant Zen

Een adembenemend gezicht krijg je als je een theeplantage bezoekt. Het zachte, fluweelgroene zijde strekt zich op tegen hellingen hoog op (thee groeit graag op hoogte) en is geweldig om te zien. Die ervaring heb ik van mijn bucket list kunnen strepen! Dus wil je een drankje dat je gezond en vitaal maakt en je zowel ontspannen als alert houdt, drink dan gerust een kop groene thee! Instant Zen..

Pin It on Pinterest

Share This